Slike

MX-5 (Miata) vs F430 Spider F1

F430 Spider F1

Den som kan sina bilar vet att det handlar om Mazda vs Ferrari eller som vissa skulle säga David mot Goliat. I ena hörnan en bil som väger ca 1100kg och 160hk och i den andra hörnan en bil som väger ca 1500kg och 490hk. Det handlar även om ca 250 000kr mot 2 500 000kr.

Den ena bilen äger jag själv och den andra skulle jag få möjlighet att köra ett antal mil. Som ett stort Ferrari –fan så skulle jag nu efter många om och men få en möjlighet att köra en F430 Spider F1. Bilen jag skulle köra har en s.k. sekventiell växellåda. Det innebär att man kan köra den som en automat eller att man växlar med paddlar (bilen har ingen koppling). Vissa kan kanske uppleva det som ett tv-spel när man ”bara” håller i ratten och växlar med paddlarna.

 

Det första intrycket är det underbara ljudet från motorn och sedan är det bara att ge sig iväg.

Först iväg på lite småvägar i några mil för att köra in sig lite och det som slår mig efter ett tag är att skillnaden mellan en Miata och F430 inte är så stor på småvägarna när man inte kan utnyttja kraften som finns i Ferrarin. Känslan genom böjarna är likvärdiga däremot är känslan ut ur böjarna enorm när man kan trycka till med Ferrarin. Jag upplever att Ferrarin ändå är smidig på småvägarna trots kraften och storleken på bilen. Nu var det dags att koppla över till ”Sport-läget”. Bilen ändrar nu karaktär och det märker man när man kör på småvägar och det går undan, medan man på landsväg inte känner av förändringen på samma sätt. När man kör snabbt på småvägarna så dyker det då och då upp någonting som gör att man måste bromsa ordentligt och då gör de keramiska bromsarna ett fantastiskt arbete. Här märker man en väldigt stor skillnad i jämförelse med vanliga bromsar som finns i bilar. Det blir ett ordentligt tvärstopp. Efter ett ofrivilligt stopp på småvägarna så är det dags att växla upp igen och något som slog mig efter ett tag är att bilen växlar mjukt om man växlar vid rätt tillfälle. Många har upplevt att det är lite ”ryckigt” när man växlar en bil med sekventiell växellåda men det handlar nog bara att man inte har vant sig vid bilen ännu. En sak som man måste tänka på är att man inte skall släppa gasen och det kan nog vara något som är lite ovant för vissa till en början.

 

Nu hade man blivit lite varm i kläderna och då var det dags att ge sig ut på motorvägen och köra i några mil.

Bilen hamnar nu där den hör hemma. Fort upp till sexan och det är ingen konst alls, att göra det fort. En känsla som är omöjlig att beskriva med ord utan måste upplevas, är att ligga i hög hastighet på sexans växel och sedan växla ner till fyrans växel utan minsta problem och sedan trycka till. Innan man ens hinner tänka wow, så har man lämnat det mesta bakom sig. Det är sedan bara att växla upp igen och slå sig till ro. När man kommer farande på det här viset så finns det en enorm fördel att göra det i en Ferrari. Folk flyttar sig från vänsterfilen när man kommer i en Ferrari vilket de inte gör när man kommer med Miatan i samma hastighet.  Det som är en skön känsla med Ferrarin är att oavsett om du ligger på sexans växel eller om du växlar ner och trycker till så får man uppleva en acceleration som är helt fantastisk. Jag har kört en del turbo-bilar men fördelen här är att kraften kommer utan fördröjning. Jag närmar mig slutet på min åktur och kommer på mig själv att jag sitter och växlar ner gång efter annan för att få en möjlighet att varva ur bilen lite grand innan jag växlar upp. Det gäller att njuta medan man kan. Vad kan man säga om detaljer inne i bilen? Någon har tydligen sagt något i stil med att ”reglagen i bilen kändes som att de är från Fiat”. Jag kan bara säga att när jag sätter mig i en sportbil av den kalibern så är det sista jag tänker på hur reglagen är utformade. Jag sätter mig i en sådan här bil för att jag älskar att köra bil.

 

Vad blir då intrycket av en tur med en sportbil av den här kalibern?

Många upplever den här typen av sportbil som oberäknelig men jag kan bara säga att för mig känns det som en ”walk in the park”. Bilen känns ”hemma” helt enkelt.

Vad kan man dra för slutsats, Miata vs F430?

Hade jag pengarna som krävs för att köpa en Ferrari F430 Spider F1 så skulle jag nog även ha råd att äga en Miata. Jag skulle ha Miatan till vardags och Ferrarin när jag vill gasa ur mig lite. Tyvärr är det ju så att många inte kör så många mil med sina Ferrari-bilar vilket är synd med tanke på vilken körupplevelse många bara parkerar i ett garage.

Vinner Miatan på något sätt? Ja, priset för en Miata ger dig väldigt mycket körglädje och många många fler har möjligheten att skaffa sig en Miata än en Ferrari av den här kalibern.

Till sist ett stort tack till Sebastian på GR8 Experience för turen.

Ni som vill ha möjligheten att få uppleva något liknande som det jag har gjort, kan göra det på lite olika sätt men ett sätt är att gå in på följande hemsida och läsa hur ni kan gå tillväga. http://www.gr8experience.com/start/index.asp

Till er som har en tillräckligt stor plånbok kan jag rekommendera följande länk. http://www.vonbraun.se

Kolla in formerna...........................på bilen!

Lite genom gång innan vi skall dra iväg. Frugan agerar fotograf.

Tillbaka efter ett antal mil ute på vägarna. Frugan agerar fotograf.

Lite eftersnack efter några härliga mil. Frugan agerar fotograf.

Posering innan man kliver ur bilen. Frugan agerar fotograf.

Två av tre hör ihop med mig, vilket inte är illa. Den tredje fick jag låna lite.